(Το σκάφος)

 Η κλάση σκαφών καταμαράν A-Class ιδρύθηκε την δεκαετία του 60 από την Διεθνή Ομοσπονδία Ιστιοπλοΐας. Είναι μονοθέσιο καταμαράν και ως κατηγορία σκαφών είναι αξιοσημείωτο ότι έχει λίγους περιοριστικούς όρους ως προς την σχεδίαση του σκάφους.

 

 

Αρχικά οι μόνοι περιορισμοί ήταν οι εξής:

Μέγιστο μήκος σκάφους 5,49 μέτρα.

Μέγιστο πλάτος 2,30 μέτρα.

Μέγιστη επιφάνεια πανιού 13,94 τ.μ.

Η μη ύπαρξη περιορισμού ως προς το βάρος του σκάφους είχε σαν αποτέλεσμα την κατασκευή πολύ ελαφρών σκαφών. Αυτό σε συνδυασμό με την χαμηλή αντοχή των υλικών που χρησιμοποιούνταν τις δεκαετίες πριν το 1990 είχε σαν αποτέλεσμα σκάφη μειωμένης αντοχής και μικρής διάρκειας ζωής. Φτιάχνονταν σκάφη για να τρέξουν ελάχιστους αγώνες και στην συνέχεια αποσύρονταν λόγω ζημιών. Αυτό βέβαια δεν ήταν το καλύτερο για μια κατηγορία σκαφών, έτσι προχώρησαν σε καθορισμό ελάχιστου συνολικού βάρους σκάφους τα 75 κιλά.

Σήμερα οι κατασκευαστές των σκαφών A-Class (ή αλλιώς και A-Cat) χρησιμοποιούν υλικά τελευταίας τεχνολογίας με πολύ υψηλή αντοχή και έτσι τα σκάφη είναι ελαφριά και γερά.

Επίσης ένας πέμπτος περιορισμός που ισχύει σήμερα είναι ότι δεν επιτρέπονται τα υδροπτέρυγα.

Είναι προφανές πως η ελευθερία που έχουν οι κατασκευαστές στη σχεδίαση του σκάφους έχει σαν συνέπεια να δημιουργηθούν διάφορα σχέδια σκάφους με πολλές καινοτομίες. Στο πέρασμα του χρόνου έχουν επικρατήσει μερικά στοιχεία στην κατασκευή τα οποία αποδείχθηκαν ότι δίνουν ταχύτητα στο σκάφος.

Έτσι λοιπόν το υλικό που κατασκευάζονται κατάρτια τραβέρσες αλλά και αρκετοί πλωτήρες είναι το carbon - epoxy. Τα πανιά φτιάχνονται συνήθως από pendex ή Kevlar.

Το κατάρτι έχει μήκος 9 μέτρα και το σχήμα του πανιού είναι περίπου  παραλληλόγραμμο με μικρότερη την πάνω πλευρά.

Οι πλώρες των πλωτήρων έχουν ανάποδη κλίση δημιουργώντας έτσι μύτη στο κάτω μέρος. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το σκάφος να μην ακολουθεί (κατά το δυνατόν)  την επιφάνεια του νερού ταξιδεύοντας σε κύματα. Αντί αυτού ο πλωτήρας κόβει το κύμα και η πορεία του σκάφους είναι περισσότερο ευθύγραμμη με ευεργετικά αποτελέσματα  όσον αφορά την ταχύτητα (wave perching). Επειδή αυτό έρχεται σε αντίθεση με ότι ισχύει στα μεγαλύτερα σκάφη θα πρέπει να  διευκρινίσω ότι η πλωτήρες είναι πάρα πολύ στενοί σε σύγκριση με τα μεγάλα σκαριά.